Què és Cl@ve?
Cl@ve és un sistema orientat a unificar i simplificar l'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. El principal objectiu és que el ciutadà pugui identificar-se a l'Administració mitjançant claus concertades (usuari i contrasenya), sense haver-hi de recordar claus diferents per accedir als diversos serveis.
Cl@ve complementa els actuals sistemes d'accés mitjançant DNI-e i certificat electrònic, i ofereix la possibilitat de fer una signatura al núvol amb certificats personals guardats en servidors remots.
És una plataforma comú per la identificació, l'autenticació i la signatura electrònica, un sistema interoperable i horitzontal que evita que les Administracions Públiques hagin d'implementar i de gestionar sistemes d'identificació i signatura propis, i que els ciutadans hagin d'emprar mètodes d'identificació diferents per relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
Cl@ve permet que les aplicacions de l'administració electrònica puguin definir el nivell d'assegurament en la qualitat de l'autenticació que desitgin, segons les dades que tracten i la classificació de seguretat d'acord amb les recomanacions de l'Esquema Nacional de Seguretat (Reial Decret 3/2010 del 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat a l'àmbit de l'Administració Electrònica). El ciutadà usuari dels serveis d'administració electrònica pot llavors escollir l'identificador que vulgui emprar entre els que hi són disponibles per al nivell d'assegurament requerit per l'aplicació.
El sistema Cl@ve fou aprovat per Acord del Consell de Ministres, a la reunió del 19 de setembre de 2014, i les condicions d'utilització són determinades per la Direcció de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.
Què necessito per a començar?
Per a usar el sistema, únicament necessites haver obtingut prèviament la teva credencial electrònica d'identificació mitjançant algun dels procediments previstos.
Per a això hauràs de registrar-te en el sistema bé de manera presencial, en alguna de les oficines de registre adherides al sistema, o bé per Internet, utilitzant un certificat electrònic reconegut o, si no disposes d'ell, a través de videollamada o per carta d'invitació. Depenent del mètode triat tindràs un nivell de registre bàsic o avançat.
Pots obtenir més informació sobre aquest procés en l'apartat de Registre .
En registrar-te, se't proporcionaran dos tipus de claus d'accés:
- Cl@ve PIN : orientada a accessos esporàdics, amb contrasenya de validesa molt limitada en temps.
- Cl@ve Permanent : orientada a accessos habituals, i a l'ús de la signatura en el núvol, amb contrasenya de validesa duradora en el temps, però no il·limitada. És un sistema d'accés mitjançant usuari i contrasenya, reforçat amb claus d'un sol ús remès per SMS per a certs serveis de nivell superior.
Si disposes de l'app Cl@ve, podràs també fer ús de l'opció Cl@ve Mòbil , que et permet identificar-te sense claus ni contrasenyes, simplement escanejant un QR o confirmant la petició que t'arribarà al mòbil.
Una vegada que t'hagis registrat i hagis activat aquestes claus d'accés, podràs utilitzar Cl@ve en tots els serveis d'administració electrònica que estiguin integrats amb el sistema. Pots consultar aquests serveis en l'apartat d' On puc usar-lo?
Tingues en compte que, depenent de les característiques del servei, és possible que algun mètode d'identificació no estigui disponible, pel fet que el nivell de seguretat que es requereix per a l'accés al servei és superior al que pot proporcionar aquest mètode d'identificació (per exemple, perquè el servei maneja dades de caràcter personal especialment protegits)