Què és Cl@ve?
Cl@ve és un sistema orientat a unificar i simplificar l'accés electrònic dels ciutadans als servicis públics. El principal objectiu és que el ciutadà puga identificar-se a l'Administració mitjançant claus concertades (usuari i contrasenya), sense haver-hi de recordar claus diferents per accedir als diversos servicis.
Cl@ve complementa els actuals sistemes d'accés mitjançant DNI-e i certificat electrònic, i ofereix la possibilitat de fer una firma al núvol amb certificats personals guardats en servidors remots.
És una plataforma comú per la identificació, l'autenticació i la firma electrònica, un sistema interoperable i horitzontal que evita que les Administracions Públiques hagen d'implementar i de gestionar sistemes d'identificació i firma propis, i que els ciutadans hagen d'emprar mètodes d'identificació diferents per relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
Cl@ve permet que les aplicacions de l'administració electrònica puguen definir el nivell d'assegurament en la qualitat de l'autenticació que desitgen, segons les dades que tracten i la classificació de seguretat d'acord amb les recomanacions de l'Esquema Nacional de Seguretat (Reial Decret 3/2010 del 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat a l'àmbit de l'Administració Electrònica). El ciutadà usuari dels servicis d'administració electrònica pot llavors triar l'identificador que vulga emprar entre els que hi estan disponibles per al nivell d'assegurament requerit per l'aplicació.
El sistema Cl@ve fou aprovat per Acord del Consell de Ministres. a la reunió del 19 de setembre de 2014, i les condicions d'utilització són determinades per la Direcció de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions.
Què necessite per a començar?
Per a usar el sistema, únicament necessites haver obtingut prèviament la teua credencial electrònica d'identificació mitjançant algun dels procediments previstos.
Per a això hauràs de registrar-te en el sistema bé de manera presencial, en alguna de les oficines de registre adherides al sistema, o bé per Internet, utilitzant un certificat electrònic reconegut o, si no disposes d'ell, a través de videollamada o per carta d'invitació. Depenent del mètode triat tindràs un nivell de registre bàsic o avançat.
Pots obtindre més informació sobre aquest procés en l'apartat de Registre .
En registrar-te, se't proporcionaran dos tipus de claus d'accés:
- Cl@ve PIN : orientada a accessos esporàdics, amb contrasenya de validesa molt limitada en temps.
- Cl@ve Permanent : orientada a accessos habituals, i a l'ús de la signatura en el núvol, amb contrasenya de validesa duradora en el temps, però no il·limitada. És un sistema d'accés mitjançant usuari i contrasenya, reforçat amb claus d'un sol ús remés per SMS per a certs serveis de nivell superior.
Si disposes de l'app Cl@ve, podràs també fer ús de l'opció Cl@ve Mòbil , que et permet identificar-te sense claus ni contrasenyes, simplement escanejant un QR o confirmant la petició que t'arribarà al mòbil.
Una vegada que t'hages registrat i hages activat aquestes claus d'accés, podràs utilitzar Cl@ve en tots els serveis d'administració electrònica que estiguen integrats amb el sistema. Pots consultar aquests serveis en l'apartat d' On puc usar-lo?
Tingues en compte que, depenent de les característiques del servei, és possible que algun mètode d'identificació no estiga disponible, pel fet que el nivell de seguretat que es requereix per a l'accés al servei és superior al que pot proporcionar aqueix mètode d'identificació (per exemple, perquè el servei maneja dades de caràcter personal especialment protegits)